Forfattere: | Ross Owen Phillips, Renata Torquato |
Rapportnr: | 1003/2009 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-0950-4 |
Språk: | English |
Vedlegg | Sammendrag Hele rapporten Summary |
Denne rapporten beskriver 45 fartskampanjer fra 20 ulike land utenom Norge. Formålet er å gi en oversikt over tilnærminger for Statens vegvesen. Informasjon om fartskampanjene er hovedsakelig hentet fra hjemmesidene til de ansvarlige for kampanjene. De fleste kampanjene er nasjonale, gjennomført nylig, og kommer fra Europa eller Australia. Den vanligste målgruppen er "unge menn", fulgt av "alle førere" og "fører i tettbygd strøk". Metoder brukt til å forandre målgruppenes atferd varierer fra argumentasjon basert på fakta til mer hardtslående emosjonell påvirkning. Imidlertid kombinerer kampanjene ofte ulike tilnærminger. Rapporten beskriver de vanligste temaene for kampanjer og diskuterer nye, tilnærminger, spesielt såkalt edutainment nettsider. Manglende evaluering av fartskampanjer på nasjonalt nivå drøftes. Rapportens appendiks beskriver hver kampanje og gir elektroniske lenker til aktuelt materiell, hvor dette er mulig.