Du er her

  • > Forsiden
  • > Næringsøkonomi og godstransport

Siste nytt

  • Sentralisering fører til mer transport

    Sentralisering av produksjon og engroslagerfunksjoner fører til mer godstransport.

  • Alnabruterminalen har ideell lokalisering

    Godsterminalen på Alnabru har en svært god beliggenhet i forhold til de kundene den betjener viser en ny kartlegging av godsstrømmene utført ved Transportøkonomisk institutt. Transportkjøperne og transportørene er i stor grad etablert i samme område.
     

  • Størst forventet godsvekst på veg og jernbane

    I perioden 2006 til 2040 er det forventet en årlig vekst i godstransport på veg og jernbane med 2,2 prosent. Sjøtransport vil ha en forventet vekst på 1,1 prosent pr år, ifølge nye grunnprognoser som TØI har utarbeidet som underlag for Nasjonal transportplan.

  • Ulike barrierer skaper avstandskostnader

    Sosiokulturelle og institusjonelle barrierer bør tas med når en diskuterer næringslivets avstandskostnader. Dette er en av konklusjonene i en studie utført ved Transportøkonomisk institutt.
  • Godstransport i by kan effektiviseres og miljørettes

    Godstransport i by har store potensialer for effektivisering og endring i en mer miljøvennlig retning. Viktige tiltak kan være å fastsette ”tidsvinduer” for levering og henting av gods, bedre tilpasset vekt og lengdebegrensninger for kjøretøyene, adgangslisenser, etablering av laste- og lossesoner, samdistribusjon, bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi og implementering av ny kjøretøyteknologi.
  • Høyere totalvekt vil effektivisere transport av tømmer

    En økning av tillatt totalvekt for vogntog fra 50 til 60 tonn vil føre til en reduksjon av transportkostnadene for tømmer på mellom åtte og ni prosent.
Viser fra 61 til 66 av totalt 69 artikler
      

Gaustadalleen 21, 0349 Oslo

Postboks 8600 Majorstua, 0359 Oslo

E-post: toi@toi.no

      

 

   

 

Nettredaktør: Kommunikasjonsleder Hanne Sparre-Enger