Forfattere: | Berit Grue |
Rapportnr: | 2010/2024 |
ISBN (elektronisk versjon): | 978-82-480-1510-9 |
Språk: | Norwegian |
Vedlegg | Sammendrag, pdf Hele rapporten, pdf Summary, pdf |
Byvekstavtalene er viktigste verktøy for å nå målet om nullvekst i biltrafikken i storbyområdene. Men hvordan måles nullvekstmålet? Rapporten presenterer trafikkarbeid i de fire største byområdene beregnet med RVU-data fra 2018/19 og 2022/23. Byindeksene fra SVV og kjørelengdestatistikk fra SSB er tatt med for sammenligning med RVU-estimatene. Et vesentlig forbehold er knyttet til at ingen av datakildene er direkte sammenlignbare. Det er også relativt store feilmarginer på både RVU-indekser og byindekser. Beregnet trafikkarbeid viser vekst fra RVU 2018/19 til RVU 2022/23 for tre av de fire største byområdene. RVU-indeksene viser lavere vekstrater relatert til største bykommune enn for byområdet samlet; en indikasjon på at det har vært større nedgang eller lavere vekst i trafikkarbeidet for bilkjøring til/fra/i de største bykommunene enn i mange av kommunene rundt. Noen av byindeksene ligger nærmere RVU-indeksene for storbyen enn for byområdet samlet. Det kan bety at tellepunktenes plassering gir byindekser som måler trafikkutviklingen best for de mest sentrale delene av byområdet.